Tall de carrer div 09-06-23 a les 16.30 h

Famílies, tornem un divendres més a tallar el carrer Cartagena protestant per la manca de mesures efectives que evitin les altes temperatures a les escoles. Aquesta protesta la farem simultàniament amb altres escoles emmarcada en la Revolta Escolar.

Quin és l’origen de la Revolta Escolar? A causa de les altes temperatures i la poca preparació dels edificis on s’ubiquen gran part de l’escoles per resistir onades de calor extremes, a finals del curs passat molts centres escolars de la ciutat de Barcelona van patir situacions de risc. Per aquest motiu, a l’inici del curs 2022-2023, un total de 164 AFA, 58 direccions d’escoles i instituts de Barcelona, l’Affac (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya) i els sindicats CGT Ensenyament, Federació Educació de CCOO, USTEC-STS’s i UGT Catalunya, van adreçar un manifest al Consorci d’Educació en què denunciaven les situacions de risc que es viuen amb les altes temperatures. En el manifest adreçat al Consorci, reclamem, entre altres mesures, adaptar també els patis al canvi climàtic (reduint-ne la superfície cimentada, naturalitzant-los o dotant-los d’ombres), a més de “definir un pla per instal·lar sistemes de renovació d’aire a totes les escoles per garantir el confort tèrmic i alhora filtrar l’aire i eliminar-ne part de les partícules nocives”. Tanmateix, les ciutats també s’han d’adaptar al canvi climàtic. L’augment del nombre d’espais verds, la reducció de la quantitat de vehicles privats i de l’espai que s’hi destina, plantar arbres per augmentar els espais d’ombra són algunes de les mesures que defensem per fer ciutats més “saludables i més resilients” davant el canvi climàtic.

La nostra escola s’ubica a l’Eixample on es produeix el que s’anomena efecte illa de calor que segons explica el portaveu d’Aemet Ricardo Torrijo es produeix perquè “el asfalto y hormigón absorben calor durante el día y lo emiten por la noche, haciendo que la temperatura sea mucho más alta que en lugares cercanos donde hay tierra, árboles y plantas. Además, los edificios impiden también la ventilación, es decir, que corra el aire y el calor escape. Y en las grandes ciudades hay muchos coches circulando y aires acondicionados en marcha, lo que transmite una cantidad tremenda de calorías”. Si voleu saber-ne més cliqueu aquí.

I en el cas de l’escola Tabor? El tendal del pati de dalt es va trencar a l’estiu passat i se’l van endur el mes de novembre amb la intenció de reposar-lo. Bé, finalment, després de molts mesos reclamant-lo al Consorci aquest dijous 8 de juny han començat a instal·lar-lo. Però amb aquest mesura no n’hi ha prou. Al pati gros no hi ha ni un bri d’ombra. De fet, aquest dimarts els termòmetres que vam instal·lar als patis de l’escola han registrat temperatures al voltant dels 30ºC.

Temperatures inacceptables.

Aquí podeu llegir les mesures adoptades pel Consorci.

El Centre de Política del Sòl i Valoracions (CPSV) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), ha analitzat el procés d’escalfament a les principals àrees urbanes espanyoles des que es van fer registres unificats, a principis dels anys 70. Per això, ha desenvolupat una metodologia amb què ha analitzat l’evolució experimentada per les temperatures entre 1971 i 2022 a 21 estacions meteorològiques representatives de totes les comunitats autònomes. Barcelona és una de les ciutats estudiades. Pel que fa al període 1971-2022, les anomalies climàtiques són molt més acusades (1,49°C) a les ciutats espanyoles que a escala mundial (0,71°C). Els experts alerten, doncs, que l’escalfament global s’està acarnissant als principals sistemes urbans d’Espanya. Saber-ne més.

Així doncs, divendres, dia 9 de juny, ens trobarem a les 16.30 h davant de l’escola per tallar el carrer Cartagena i reivindicar el benestar dels infants a l’escola.

Entre tots aconseguirem que ens escoltin! 

Us hi esperem!

Us demanen que ens ajudeu a fer soroll a xarxes amb els hashtags #ProuCalorALesAules #ProuCalorALEscola