Xerrada sobre lectures i lectors

Segons dades de la indústria del llibre, l’any 2021 –últim any amb dades disponibles- es van publicar prop de 10.000 títols de literatura infantil i juvenil (LIJ). Aquesta sobreproducció dificulta la feina de famílies (també, la d’altres actors implicats: mestres, bibliotecaris o llibreters) a l’hora de triar les lectures. Com escollir quins són els llibres més adequats als diferents tipus de lectors?

Per respondre a aquesta i altres qüestions hem convidat Joan Portell perquè imparteixi una conferència al voltant de la lectura: la motivació lectora, com enfortir l’hàbit lector tenint en compte l’evolució de l’interès lector dels infants i joves fins a assoliruna lectura autònoma. La xerrada será aquest dijous 18 d’abril a partir de les 16.45 hores al menjador de l’escola.

Joan Portell és pedagog. Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UB, és màster i doctor en Didàctica de la Llengua per la UAB. Fa classes de literatura infantil i juvenil a la UdG i a la UAB com a professor associat. Des de fa anys forma part de l’equip de la revista Faristol, publicació que dirigí juntament amb Pep Molist durant dos períodes (2005-15 i 2021-22). Forma part de l’equip de crítics de la revista des de fa gairebé tres dècades en la que ha col·laborat amb diferents articles. Ha estat director de publicacions i editor al servei de publicacions de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Té publicats diferents títols per a infants, assaigs sobre lectura i diversos reculls d’itineraris i llibres per acostar els més petits a la natura. 

El seu últim llibre publicat conjuntament amb Cristina Correro és Lectures que fan lectors (Eumo Editorial), un llibre que ofereix eines que ens ajudin a encomanar les ganes de llegir als infants i joves. Perquè, com ens diuen al seu llibre, és molt més fàcil destruir lectors que construir-ne. I hem de treballar per evitar-ho.

Amb la idea d’ajudar a encomanar el gust per la lectura, Correro i Portell proposen un recorregut per l’univers literari d’infants i joves: des dels contes, la poesia i la cançó popular en el si de la família, fins als referents de les lectures adolescents. Expliquen també quines són les millors estratègies per fomentar l’hàbit de llegir, per cada franja d’edat, i els criteris que cal tenir en compte en el disseny d’un bon pla de lectura, l’eina que marcarà el rumb de l’itinerari lector.